måndag 9 januari 2012

Måndag

Så blev det måndag på riktigt. J är tillbaka på jobbet och jag och Fred är här hemma själva.
Det går ju nästan inte att fatta hur länge vi varit jullediga tillsammans! Vilken lyx! Nu tar vi nya tag med ny energi igen. Med metoden "varannan dag sovmorgon precis hur länge du vill" (som för övrigt alla med barn borde köra) känner jag mig otroligt pigg!
Ledigheten bjöd oss på så mycket tid. Massor av tid att planera in vardagens "måsten". Jag älskar mina listor...
Vi skriver matsedel och träningsschema för 1 vecka framåt och storhandlar på söndagar. Med denna lösning kan även en övertrött mamma med 0 inspiration vid spisen fälla upp kokboken på angiven sida. Plocka ut ingredienser ur kylen och förhoppningsvis laga mat. Trots en liten lätt känsla av lobotomi så kommer maten stå på bordet inte allt för sent på kvällen.

Jag kan kanske vara ett levande exempel på ordspråket "Upp som en sol och ner som en pannkaka".
Det är förvisso mest baserat på om jag får någon mat i mig eller inte, men är ändå ganska mitt i prick just nu. Gissar att svärfar nickar och ler om han nu läser detta...
Jag har en tendens att vakna ganska direkt. Eller kanske direkt direkt helt enkelt. Jag fäller upp ögonen och sen är jag vaken. Min mun börjar liksom gå. Sen att jag kroknar efter 20 i soffan, det skulle väl ändå vara på pricken likt en pannkaka!?
Nu slipper vi tonårsfasoner som tex:
- Vaaaaaad ska vi ääääääta i kväll? jag är sååååå hungrig. Åååå vi har inget hemma.
- Åååååå orkar du gå till Konsum och köpa 1 liter mjölk för din sista 100lapp... (dyyyyyrt)
- Ååååå vi lagar söndagsstek vid 7 snåret. Middag på bordet 23.
jag är så nöjd. Måndagen började alltså riktigt bra. En Brakmåndag som skötte sig skrupelfritt.
Jag passade även på att ta "ledigt" från träningen helt i dag. Så nu har jag tankat massor av energi för gymmet i morgon.
Vart ska väl denna perfekta måndag sluta då? Jo, om ni riktigt  gnuggar energiknölarna nu, så kommer ni på det.....
I SOFFAN!

3 kommentarer:

  1. Du har rätt jag, både nickade och log!
    Ni som känner Elin och Joachim behöver inte varnas MEN ni andra HÅLL ER UNDAN!! Skulle dessutom Joachim också nått en låg blodsocker-haltnivå blir inte situationen bättre.
    Skall ni umgås med dessa två, se då till att det inte sker på fastande mage. Ta detta som en rekommendation eller VARNING!

    SvaraRadera
  2. Eller. Se alltid till att ta med er nåt gott när vi ses :-)

    SvaraRadera
  3. Ha ha Claes, jag visste väl det. Glömmer aldrig det där talet... där fick du allt till det. Sedan kan jag inte annat än att hålla med ovanstående kommentator. Ta med något gott.

    SvaraRadera