söndag 27 november 2011

Glada Advent

"När 1a ljuset brinner står julens dörr på glänt, och alla människor glädjas att fira få advent."

Denna vers är helig tradition i familjen Levin. För varje ljus som tänds finns en söt vers att läsa.
J är uppväxt med denna tradition och har läst verserna för mig varje jul sedan vi träffades.
Men förra julen fick tom jag rätta honom när han läste fel :) Ha ha nu är jag ju också en Levin.
I morse fick J sovmorgon när jag och Fred smög upp innan 7. Jag är ju en riktig morgonmänniska och tyckte därför att det var extra mysigt att få gå upp just i dag och fira 1a advent.
När kaffet puttrade i bryggaren tände jag ljus i hela lägenheten och satt en stund med Fred och lyssnade på julmusik. Jag är verkligen en riktig julknarkare. Planen för i dag var att baka en mjuk pepparkaka i min nya gummiform. Vi ska nämligen på adventsfika hos Bonnie senare i dag. Tänkte att det var mysigt att ha med något juligt. Med lite kaffe i min trötta morgonkropp blev jag som ny och slängde lätt ihop en smet som om jag aldrig gjort annat. (haha) Fred jublade och hojtade när vispar och äggskal for över diskbänken.
Swiff swoff som det låter när Lennqvistarna är i farten. Kakan stod alltså i ugnen innan 8.
Jo, jag är nöjd, om ni undrar. Vilken husmorsgrej! Vi har ju inte smakat den än, men den ser förbaskat god ut.
När kakan stod i ugn och spred pepparkaksdoft i hela lägenheten, så var det dags att väcka J med Adventsfrukost på sängen. Jag hade faktiskt köpt en liten present också. Sprang nämligen på ett gammaldags änglaspel på Åhlens här om dagen. Jag kunde absolut inte låta bli att köpa det, då jag varje år grämer mig över att det fattas en liten pinne i mitt änglaspel sedan barndomen. Ändå packar jag upp det varje år med hopp om att komma på en "Mc Gyver aktig" lösning så att det håller i hop i alla fall. Självklart blir vi lika besvikna varje år. Skit liksom.
Men, så låg det där, änglaspelet på Åhlens. I exakt samma förpackning som när vi var små! Underbart!
Därför fick J det av mig i morse.
fin va!? men den ska snart tas ut ur formen och vändas upp och ner...hoppas den håller.
var bara tvungen att reta er gormander med denna bild, J bjöd nämligen på den sjukaste råbiffen i historien i går. S-an i gatan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar