fredag 3 februari 2012

This is what I'm trained for...

Fredagskvällen var planerad med färdigpreppad köttfärsås, nybakade rosenbröd, lösgodis och saft. Fredagsmys med kusinerna stod på kvällens agenda.
Jag var ute med god marginal, säkert 15 minuter innan båten skulle gå över till söder. Men med mycket snö och många minusgrader var det rätt skönt att ha god tid på sig.
När vi nästan var framme vid kajkanten såg vi på en igensnöad skylt att sista bryggsnutten var borta! Fotspåren ledde istället runt ytterligare en vik mitt bland byggnadsmaterial och översnöad singel.
Jag småjoggade i säkert 5 cm snö längs bryggan. Blickade bortåt men kunde inte se någon ramp eller liknande för att ta mig upp med vagnen mot båten. Det får bära eller brista tänkte jag när jag såg att båten snart hade lagt till.
Givetvis fanns ingen ramp eller ens trappsteg. Vi möttes istället av en cementmur på nästan en meter. Vad gör jag?
Jo jag drar upp vagnen på muren som var full med snö, jag ställer vagnen på vagnens underrede längs med muren, grabbar tag i vagnen och lyfter ner den i en backe, småjoggar förbi grävskopor och stora rör som ligger under snötäcket.
Glider smidigt upp på båten. Pulsen höjdes markant, men så slog det mig genast. Inte på grund av den fysiska ansträngning jag just prövats, utan för att jag helst inte ville missa båten.
Ni som läser min blogg vet ju att jag gärna lägger många timmar på gymmet om det kan ge mig en stark och uthållig kropp. En kropp som orkar med att vara mamma. I dag fick jag det bästa kvittot på det.
På kvittot stod det : Stålmorsa!
När vi sedan hämtat kusiner vände kvällen tvärt. Novalie blev magsjuk. Eftersom Fred fortfarande är superliten och inte alls klarar eventuell maginfluensa eller vinterkräkis fick jag lämna barnen hemma hos dem istället. Det skar i mitt mammahjärta när jag vinkade dem hej då.
Men med barnens farmor och farfar på väg för utryckning kunde jag ändå vända hemåt med Fred. Klockan hade hunnit bli middag för lillen och det var mörkt ute sedan länge.
Nu håller vi alla tummar och tår att vi inte blir smittade och att Novalie snart blir frisk igen. För säkerhets skull inmundigas både vin och rom av finaste slag för i morgon ska Fred ha pulkåkningspremiär, vi har inte tid att bli sjuka.
Hoppas ni får en trevlig helg.
Ps. Ni kollar väl på Skavlan i kväll? Hans gäst Christian Ringnes och jag har dansat lambada. ds.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar