fredag 3 februari 2012

Ansvar?

Som mammaledig kan man helt utan skrupler gå runt dagarna i ända och filosofera. 
När inte jobbet upptar 90% av hjärnans kapacitet längre ja då bjuds helt plötsligt de där 90% till valfria vardagsfunderingar. De där andra 10% vet jag inte riktigt vad jag fyller med. Men förmodligen innefattar de funderingar kring Fred Fred Fred Fred. Precis så som det ska vara när man är hemma med bebis.

Jag har bland annat funderat en del kring Stockholms uteliggare. Jag vet ju att dem finns. jag har ju sett dem sedan jag flyttade hit. Men jag har ändå aldrig riktigt sett dem om ni förstår vad jag menar.
Nu när hela Stockholm just bäddats in i ett tjockt snötäcke och kvicksilvret är nere på -12 grader, ja då funderar jag faktiskt massor på gubbarna och gummorna som inte har tak över huvudet.
Vi som ändå bor i ett I land och som har sådan "ordning och reda" borde väl ändå ha en bättre plan för våra hemlösa?
Visst finns det härbärgen att ta sig till för värme och en dusch, det är ju jättebra, men jag undrar varför vi inte har en bättre plan från början.
Hemlösheten i vårt land har ökat massor sedan slutet av 80 talet. Vi har mellan 10-15000 hemlösa personer varav ca 3000 finns i Stockholm.
Vad som är ännu mer läskigt är att vi inte ens har någon statistik på hemlösa barn och ungdomar för att det tidigare inte ansetts som ett problem. Många ungdomar som av flera anledningar inte har ett hem eller som inte vågar gå hem efter skolan blir inte insläppta på våra härbärgen. Det är nämligen en åldersgräns på 20 år. Hur sjukt är inte det?
Vad jag vet har det senaste politiska initiativet för att bryta denna utveckling tagits 2007, då regeringen inledde en nationell strategi mot hemlöshet som löpte fram till 2009. Få projekt visade sedan några konkreta resultat.
När denna strategi sedan "löpte ut" 2009 kan man ju tycka att regeringen borde lagt i ytterligare en växel, men nej nej, istället valde de att "växla ner"!
Nu finns ingen strategi, vilket gör mig ursinnig.
Jag möter minst två uteliggare i veckan bara här i Sjöstan. 2 män som bara går och går och går. Det är så jäkla kallt (ursäkta att jag svär) så de bara måste gå.
Det är ju inte direkt läge att gå in och värma sig i någon butik när man ser ut som 7 svåra år. Vem vet, de kanske har fler svåra år än så på nacken.
Vart tar de vägen när vi andra sitter inne i värmen med våra tända ljus från Ikea och kollar på TV?
Än så länge kan jag alldeles för lite i denna fråga, men jag vill lära mig mer.
Varje gång jag är i Sickla köpkvarter står de hemlösa utanför ICA Kvantum och säljer tidningen "Situation Stockholm". Jag tror att jag har köpt den en gång. EN gång på fem år.
Jag får helt enkelt bakläxa här. I helgen ska jag köpa min andra "Situation Stockholm" så det så.
Har ni bättre koll än mig? Gör ni något för de hemlösa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar